KCL - Kompetencecenter for læsning

Når en elev er testet ordblind, bliver de optaget på Kompetencecenter for læsning. I løbet af 4. klasse kommer en konsulent fra Kompetencecenter for læsning ud, og afholder et intensivt kursus for eleven, på elevens egen skole i tre uger. Kurset er en kombination af observation af elevens styrker og vanskeligheder, intensivt kursus i kompenserende it, hjælp til implementering på klassen, undervisning af lærerne, rådgivning til læsevejlederne, møder med forældrene o. lign.

Konsulenten følger eleven helt frem til og med 8. klasse, med årlige kurser for både elever og lærere. Det betyder, at konsulenterne er ude på hver skole flere gange årligt, og kan hjælpe til, hvis lærere eller elever er i tvivl om noget, eller hvis der er kommet nye it-teknikker/muligheder, som den ordblinde elev kan have gavn af.

De fire konsulenter underviser årligt ca. 270 ordblinde elever fordelt på kommunens 17 folkeskoler.

Nårkonsulenterne ikke er på skolen, er det lærerne og læsevejlederne, der hjælper eleven videre i det daglige. På alle skoler er der
en uddannet læsevejleder, og disse bliver på tre årlige netværksmøder klædt på af Kompetencecenteret, til at varetage opgaven. Derudover afholder
Kompetencecenteret kurser for lærerne flere gange årligt, ligesom forældrene inviteres til fælles forældremøder for ordblinde elever.

Kom videre til hjemmesiden for Kompetencecenter for læsning: