Golfstrømmen – Specialklasserække på Bedsted Skole
Målgruppe
Golfstrømmen er et specialundervisningstilbud for børn med gennemgribende udviklingsforstyrrelser. Eleverne er potentielt normalt begavede, men forskellige livsvilkår kan betyde, at deres udviklingspotentiale endnu ikke er udfoldet.
Vores elever har ofte komplekse udfordringer, herunder sociale og emotionelle vanskeligheder samt tilknytningsforstyrrelser. Mange har også tillægsdiagnoser som ADHD, ADD, OCD, autisme, Tourette og mange andre.
Fælles for eleverne er, at de har brug for støtte til at navigere i både faglige og sociale sammenhænge. De kan have en lav frustrationstærskel og udtrykke frustrationer fysisk og/eller verbalt. Deres adfærd kan være præget af impulsivitet, grænsesøgende tendenser og høj arousal – både sprogligt, fysisk og seksuelt. Derfor er trygge, neutrale og guidende voksne tæt på en vigtig forudsætning for en god skoledag med så få konflikter som muligt.
Struktur og hverdag
Golfstrømmen har til huse på Bedsted Skole og rummer i øjeblikket ca. 25 elever. Undervisningen er organiseret i tre grupper: indskoling, mellemtrin og udskoling. Denne struktur skaber overskuelighed og tryghed for eleverne.
Hver gruppe har faste lærere og pædagoger tilknyttet, hvilket sikrer, at eleverne møder kendte voksne gennem hele skoledagen. Personalet, der tager imod om morgenen, følger også eleverne dagen igennem og siger farvel om eftermiddagen.
Vi har stor erfaring med at tilrettelægge 1:1-undervisning, når det er nødvendigt. Vores fysiske rammer muliggør fleksibel undervisning i små grupper eller enkeltvis. Vi har også adgang til et naturområde i Nationalpark Thy med tipi, skurvogn og shelter, som bruges aktivt flere gange om ugen.
Pædagogisk tilgang
I Golfstrømmen arbejder vi anerkendende og relationelt. Vi interesserer os for den enkelte elevs oplevelser, følelser og livsvilkår og søger at styrke barnets selvværd gennem nære og undersøgende relationer.
Vi arbejder målrettet med at forstå og udvikle elevernes mestringsstrategier, så uhensigtsmæssig adfærd kan erstattes med mere hensigtsmæssige handlemønstre.
Vi forsøger at skabe en skoledag med tydelige rammer og forudsigelig struktur. Fokus er på at give eleverne en oplevelse af fællesskab og tilhørsforhold i gruppen – samtidig med, at vi tager udgangspunkt i deres individuelle ressourcer og behov. Det er altid barnet der er i centrum og vi forsøger at passe rammerne til dem og ikke at presse dem ned eller ind i rammer de ikke kan være i, af enten den ene eller anden årsag.
Faglighed og undervisning
Undervisningen er tilrettelagt med henblik på overindlæring, så eleverne har mulighed for at opnå faglig sikkerhed og succes. Derudover indgår faste udeskoleaktiviteter, virksomhedsbesøg og kulturelle oplevelser i skemaet.
Der er søgt og bevilget reduceret skema for alle elever, så skoledagen udgør 30 timer ugentligt.
Når det er fagligt og personligt meningsfuldt, er det muligt for eleverne at afslutte skolegangen med afgangsprøve i udvalgte fag – i overensstemmelse med Undervisningsministeriets krav.
Mål og progression
Vi arbejder bevidst med at opstille både faglige og personlige mål for den enkelte elev. Målet er, at eleverne kan opleve progression gennem små, sikre succeser.
Progression vurderes løbende gennem individuelle samtaler, observationer og test. Vi benytter bl.a. Folkeskolens Nationale Overgangstest, terminsprøver og fagspecifikke test, når det vurderes relevant for den enkelte.
Samarbejde og støtte
Skole-hjemsamarbejde er en hjørnesten i vores arbejde. Vi har desuden en fast tilknyttet PPR-psykolog, som vi løbende sparrer med i forhold til elevernes udvikling.
Vi samarbejder tæt med kommunens KUI-vejledere og arbejder aktivt med brobygning, praktikophold og overgange til ungdomsuddannelserne, så eleverne er bedst muligt rustet til næste skridt i deres liv.