Beskrivelse af SFO

SFO:

Skolens SFO er tilknyttet skolens almene afdeling og er åben for tilmelding for alle almenskolens børn. Bedsted skole er en almen skole med et spor fra 0.-6.klassetrin.

Når eleverne møder om morgenen er tilbydes der morgenmad fra 7.00-7.25, hvor der er forskelligt at vælge imellem. Når vejret tillader det, så er eleverne i SFO mest muligt udenfor, så SFO er stilladserende for skolens beskrivelse som udeskole. Det betyder, at det prioriteres at lave aktiviteter udenfor og indtage den serverede eftermiddagsmad udenfor. Det stiller krav til forældrene, hvor det forventes at eleverne har det nødvendige tøj med, så de kan deltage i aktiviteterne udenfor.

Når eleverne skal i SFO efter skoletid er det SFO-personalet, der møder eleverne i klassen og herfra guider dem ned i SFO, da det er ønsket om at signalere tryghed og nærvær for eleverne, når de er i overgangen fra skole til SFO.

Satellitten:

Satellitten er SFO for skolens to specialpædagogiske skoletilbud, det er kun muligt at blive indskrevet i Satellitten, hvis barnet er tilknyttet et af de specialpædagogiske skoletilbud på Bedsted skole. Det bliver prioriteret at personalet i satellitten har indgående kendskab til børnene og fortrinsvis er kendte voksne for børnene fra skoledelen.

Satellitten har en “afdeling” for sig selv, hvor de kan trække sig tilbage, hvis der er behov for det. Ellers har de også mulighed for at være deltagende sammen med almen SFO. Det forsøges at integrere eleverne fra Satellitten med eleverne fra almen SFO, dog altid med hensyntagen til dagsformen og vægtningen af chance for succes for begge parter.

I SFO og Satellitten er det pædagogiske grundlag KRAP, som er en forkortelse af Kognitiv Ressourcefokuseret Anerkendende Praksis, hvilket for medarbejderne i de to afdelinger betyder, at i mødet med eleverne i de to afdelinger, tages der altid afsæt i den enkelte elevs ressourcer på en anerkendende måde. Det betyder, at vi anerkender det enkelte barns handlinger ud fra den givne kontekst, hvilket ikke nødvendigvis er ligestillet med ros.