Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Bedstedklassen

Bedstedklassen – Specialtilbud på Bedsted Skole

 

Målgruppen


Bedstedklassen er et specialundervisningstilbud for elever med generelle indlæringsvanskeligheder. Alle elever i Bedstedklassen er visiteret af visitationsudvalget i Thisted Kommune. 
Det er elever, der på flere områder har svært ved at honorere de krav der stilles i almenskolen.
Desuden kan der ses varige fysiske, sproglige, sociale og emotionelle funktionsvanskeligheder. Eleverne kan også have tillægsdiagnoser, som ADHD, ADD, autisme samt tilknytningsforstyrrelser.

Fælles for eleverne er, at de har brug for støtte til at navigere i både faglige og sociale sammenhænge. De kan have en lav frustrationstærskel og udtrykke frustrationer fysisk og/eller verbalt. Deres adfærd kan være præget af impulsivitet, grænsesøgende tendenser og høj arousal – både sprogligt og fysisk. Derfor er trygge, neutrale, guidede og gennemgående voksne en vigtig forudsætning for en god skoledag med så få konflikter som muligt.

 

Rammen


Bedstedklassen holder til i enden af den ene fløj på Bedsted skole. Her har Bedstedklassen 3 klasselokaler, egen indgang, et krea/pauserum, et grupperum, 2 toiletter og et forberedelseslokale til personalet. Bedstedklassen deler legeplads, gymnastiksal og skolekøkken med almenskolen. 

Bedstedklassen består pt af 19 elever fordelt i 3 grupper. Grupperne er alders- og klasseopdelt alt efter antallet af elever. Alle elever har en chromebook med kompenserende hjælpemidler til rådighed. 

Hver gruppe har en fast lærer og pædagog tilknyttet, hvilket sikrer, at eleverne møder kendte voksne gennem hele skoledagen. Personalet henter elever ved taxa hver morgen og følger dem til taxa, når skoledagen er forbi. 

 

Struktur og hverdag

I Bedstedklassen arbejder vi med forudsigelighed, tydelige rammer og visuel struktur. Der anvendes Time Timer og piktogrammer i alle grupper. 

klasselokalerne kan være indrettet, så den enkelte elev har mulighed for at vælge arbejdssted passende til fag/aktivitet (eget bord, fællesbordet, grupperum eller gangen.). Vi arbejder både klassevis og opdelt efter fagligt niveau. 

De elever, der oplever problemer med uro, har mulighed for at bruge kuglepude, kuglestol osv. for at øge koncentrationen og indlæringen. Vi arbejder med et bredt udvalg af spil (både analoge og digitale), der har til formål at styrke elevernes hukommelsesfunktion. 

I Bedstedklassen tilbydes en reduceret fagrække med fagene: dansk, matematik, historie, engelsk, madkundskab, svømning og idræt. Undervisningen er tilrettelagt med henblik på overindlæring, så eleverne har mulighed for at opnå faglig sikkerhed og succes. I Bedstedklassen arbejder vi på, at alle elever bliver så dygtige, som de kan. Vi ønsker, at der er progression i den faglige læring for den enkelte elev. De elever der kan, deltager i nationale overgangs test og går til folkeskolens afgangsprøver. 
Eleverne i Bedstedklassen erhverver sig færdigheder og kompetencer jf. reduceret fagrække, som altid er tilpasset den enkelte elev. Vi har meget fokus på elevernes sociale færdigheder. Det overordnede målet er, at alle elever kan indgå aktivt i sociale sammenhænge.

Der er søgt og bevilget reduceret skema for alle elever, så skoledagen udgør 30 timer ugentligt.

 

Pædagogisk tilgang

I Bedstedklassen er den overordnede pædagogiske tilgang funderet i KRAP. Et vigtigt element i KRAP er at have et positivt og anerkende fokus på elevernes ressourcer. I Bedstedklassen bruger vi meget tid på at skabe gode og interesserede relationer til den enkelte elev. I Bedstedklassen arbejder vi struktureret, både med det faglige indhold, at styrke relationerne og trivslen i klassen. Social trivsel skaber faglig trivsel. Fagligt tager vi udgangspunkt i elevens individuelle niveau, og det prioriteres højt, at eleverne har en følelse af at lykkes fagligt og socialt. Vi arbejder, så vidt det er muligt, med forskellige læringsstile i alle fag.

I Bedstedklassen opstilles både faglige og personlige mål for den enkelte elev. Målet er, at eleverne kan opleve progression gennem små, sikre succeser.
Progression vurderes løbende gennem individuelle samtaler, observationer og test. Vi benytter Hogrefes fagspecifikke test i efteråret og til foråret. Alle test er tilpasset den enkelte elev. 

 

Samarbejde og støtte

I Bedstedklassen arbejder vi tæt sammen med forældrene for at sikre eleverne den bedst mulige skoledag. Vi har desuden en fast tilknyttet PPR-psykolog, som vi løbende sparrer med i forhold til elevernes udvikling.
Vi samarbejder med kommunens KUI-vejledere og arbejder aktivt med brobygning, praktikophold og overgange til ungdomsuddannelserne, så eleverne er bedst muligt klædt på til næste skridt i deres liv.