Skolens historie

Bedsted skoles historie kort fortalt

I 1958 fik Danmark en ny skolelov, som gav baggrund for opførslen af et nyt stort skolebyggeri i Bedsted. Skolen blev bygget på en bar mark - på Balsbygårds jorde lige i udkanten af Bedsted. Og der blev etableret en vej- Balsbyvej - fra byen og ud til skolen.

Den 7. november 1960 var næsten 500 mennesker samlet til indvielsesfest af i den nye skole - Bedsted centralskole.

Fem gamle skoler- Stationsbyskolen – Kirkebyskolen – forskolerne i Habæk og Hunskjær, samt Grurup skole blev samlet til en stor skole.

Det var Arnfred Bitsch som stod i spidsen for sammensmeltningen af skolerne. Han bragte nye banebrydende ideer med og dermed blev Bedsted centralskole en moderne skole med både skolekøkken og sløjdlokale. Eleverne behøvede ikke længere rejse til Hurup eller Hvidbjerg for at forsætte skolegangen efter 7.klasse. Arnfred Bitsch blev Bedsted centralskoles første skoleinspektør.

Indenfor kort tid steg skolens elevtal yderlige da eleverne fra Ørum og Svankær skoler også blev flyttet til Bedsted centralskole. Nu var det en skole med både overbygning og realeksamener, først langt senere kom børnehaveklassen til.

I mange år fra slutningen af tresserne og helt indtil midt i halvfjerdserne havde skolen et stabilt elevtal på omkring 450 elever. Men fra midt i halvfjerdserne er elevtallet faldet grundet det faldende børnetal i skoledistriktet.

I dag undervises der i 0.-6.klasse i almenskolen. Skolen er fødeskole til Hurup skole hvor eleverne fra Bedsted skole, Vestervig skole og Hurup skole samles for at gå i 7.-9.klasse.

I 1983 fik skolen en satelitklasse fra Østermølleskolen i Thisted. Klassen var for elever med store indlæringsvanskeligheder. Der var en del skolefolk fra Sydthy som var skeptiske overfor projektet, men ordningen blev en succes og er det stadig den dag i dag. Dog har specialklassen skiftet navn undervejs, - først til centerklassen i Bedsted til det nuværende navn Bedstedklassen.

I dag har Bedstedklassen målgruppen kognitivt udfordret elever. I Bedstedklassen undervises elever fra 0. – 9. klassetrin, og sommetider også i 10.klassetrin.

I 2002 blev specialklassen Golfstrømmen etableret på Bedsted skole af Viborg Amt, på foranledning af skoleinspektør Jan Lillelund.  Målgruppen var elever der kun havde haft få sociale og samarbejdes succeser i almenskolen.  De social-emotionel udfordret elever blev samlet og der blev i starten kæmpet for at skabe en daglig rytme. I starten blev klassen kaldt Amtsklassen. I 2010 blev Amtsklassen til Golfstrømmen, og hverdagens rytme var nu i klare og tydelige rammer for eleverne.

I Golfstrømmen arbejdes der stadig den dag i dag, med elever med social-emotionelle udfordringer. I Golfstrømmen undervises elever fra 0. – 9. klassetrin, og sommetider også i 10.klassetrin.