KRAP

Bedsted skoles pædagogiske grundlag tager afsæt i KRAP

KRAP er en pædagogisk tilgang som er meget praksis nært og med det, for os rigtige menneskesyn. KRAP´s metoder og redskaber fungerer som stillads for vores faglighed og giver os mulighed, for at have et ressourcesyn og have et stort fokus på det der virker, uden dog at lukke øjnene for det der ikke virker.

Eleverne skal i deres skoletid på Bedsted skole have skabt et godt fundament. Det for at kunne blive til hele mennesker, der skal kunne klare sig og agere i det samfund, som de er en del af. Derfor er vi i særlig grad opmærksomme på at arbejde med både anerkendelse og hensyn til hinanden.

Og hvad betyder KRAP så for os i hverdagene?

Det betyder, at vi ser skolens elever som individuelle unikke personligheder, der skal have mulighed for at lære og blive så dygtige som de kan, og de skal have mulighed for at indgå i sociale fællesskaber, for herigennem at blive vidende, sociale og engagerede.

For at vi kan skabe rammerne for et godt skoleliv, er det i høj grad vigtigt, at vi som personale kontinuerligt debatterer den pædagogiske tilgang, holdninger og værdier til samværet og udviklingen med eleverne. Værdier som tager afsæt i at se anerkendende på den enkelte som et kognitivt menneske med ressourcer.

KRAP og skolens pædagogiske praksis er således både en overskrift samt et fundament for den måde, vi møder skolens elever, forældrene og kollegaer på.

KRAP står for kognitiv, ressourceorienteret, anerkendende praksis.

Kognitiv: - At sætte fokus på tænkning

Grundsynet er:

-Alle er ligeværdige

-Alle mestrer at deltage, men med forskellige grundvilkår

Det kognitive afsæt:

-Vi validerer ved at være undrende, nysgerrige og anerkendende

-Vi undersøger tanker, følelser og handlinger

-Vi undersøger virkeligheden og vores tanker om virkeligheden

-At udfordrer børns, forældres og egne tanker, da der derved gives mulighed for udvikling

Ressourcefokus: - Alle mennesker har ressourcer

-Vi har fokus rettet mod det man er god til, uden at glemme det man udfordres af

-Vi har fokus på det der virker bedst – efter hensigten

-At børns, forældres og kollegaers umiddelbare udtryk/handlinger er det bedste bud han/hun lige nu kan give i netop denne situation, på dette sted med disse personer

-Med afsæt i personens grundforudsætninger

-Det vil sige at al adfærd giver mening, set ind i rette sammenhæng,  - vi validerer

Validering er et helt centralt begreb i KRAP

-Gennem validering gives adfærd en mening

-At validerer betyder at vi går på ”besøg” i den andens ”verden” uden forbehold

Anerkendelse: -Anerkendelse er fundamentet i KRAP

Ikke hvad som helst skal anerkendes, - men gerne hvem som helst

Anerkendelse i KRAP omfatter:

-At blive set – som man er – af et andet menneske

-At blive taget alvorligt som menneske

-At blive mødt som værende ligeværdig

-At opleve at være OK, blot som man er

Baggrunden for et godt anerkendende arbejde og en metode til at arbejde med, er at møde barnet hvor det er, er netop ”at gå på besøg”

Praksis:- Når vi arbejder med KRAP betyder det

-Anerkendelse som et fundament

-Kognitivt, at sætte fokus på tænkning

-Relationerne er en forudsætning for udvikling

-Fokus på at tillære nye færdigheder, fremfor at aflære

-Positiv psykologi/pædagogik

-Ressourcefokus

- At vi benytter os af de undersøgende skemaer, der hjælper os med at være nysgerrige på skolens elever i forhold til tænkning, ressourcer, validering og den pædagogiske praksis.

Den krap´ske ånd

Shape Created with Sketch.