Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Udeskole

Udeskole

Bedsted skole har siden begyndelsen af 2015 fokuseret på, at inddrage udeskole i skolens undervisning både i almenskolen og skolens to specialklasser. I skolens nærområde er der både skov, sø, fjord, grønne områder og nationalpark, som flittigt inddrages i undervisningen.

Skolens elever møder også i undervisningen flere kulturelle udeskoledage, med fokus på både historie, teater, musik og kunst.

Hvad er Udeskole ?

Udeskole er en bred betegnelse for regelmæssig undervisning uden for skolen i natur- eller kulturomgivelser.

Hvor kan Udeskole foregå?

Udeskole kan foregå i både natur- og kulturmiljøer og i samfundslivet, f.eks. i skolegården, på gangen, skove, parker, lokalsamfund, virksomheder, museer og landbrug. Udeskole kan overordnet ses som en udvidelse og ændring af skolens pædagogiske rum og undervisning.

 Hvordan foregår udeskole ?

 Udeskole bygger på et samspil mellem undervisning inde og ude.

God udeskole karakteriseret ved:

 • Konkrete aktiviteter med sammenhæng til undervisningsforløbene inde i klassen (eleverne får mulighed for at se, høre og opleve). 

• Baseret på problemløsning. 

• Bevægelse er som oftest en integreret del af udeskole undervisningen. 

• Gruppearbejde med mulighed for selvstændige valg for eleverne. 

• Differentiering, så bogligt udfordret elever kan få mere ud af undervisningen. 

• Inddragelse af lokalområdets muligheder (by, museum, foreninger, virksomheder og grønne områder). 

• Inddragelse af eleverne i planlægningen.  

• Anderledes relationer mellem lærere og elever. 

• Udeskole kan medvirke til at sætte billeder på abstrakte begreber og uddybe disse, samt skabe en øget omverdensforståelse for den enkelte elev. 

• Elevernes trivsel kan forøges gennem forskellige lærings-aktiviteter 

• Evidens viser: At undervisning i flere kontekster skaber flere og bedre relationer mellem elever og mellem elever og lærere.