Udeskole
Bedsted skole har siden begyndelsen af 2015 fokuseret på, at inddrage udeskole i skolens undervisning både i almenskolen og skolens to specialklasser. I skolens nærområde er der både skov, sø, fjord, grønne områder og nationalpark, som flittigt inddrages i undervisningen.
Skolens elever møder også i undervisningen flere kulturelle udeskoledage, med fokus på både historie, teater, musik og kunst.
Hvad er Udeskole ?
Udeskole er en bred betegnelse for regelmæssig undervisning uden for skolen i natur- eller kulturomgivelser.
Hvor kan Udeskole foregå?
Udeskole kan foregå i både natur- og kulturmiljøer og i samfundslivet, f.eks. i skolegården, på gangen, skove, parker, lokalsamfund, virksomheder, museer og landbrug. Udeskole kan overordnet ses som en udvidelse og ændring af skolens pædagogiske rum og undervisning.
Hvordan foregår udeskole ?
Udeskole bygger på et samspil mellem undervisning inde og ude.
God udeskole karakteriseret ved:
• Konkrete aktiviteter med sammenhæng til undervisningsforløbene inde i klassen (eleverne får mulighed for at se, høre og opleve).
• Baseret på problemløsning.
• Bevægelse er som oftest en integreret del af udeskole undervisningen.
• Gruppearbejde med mulighed for selvstændige valg for eleverne.
• Differentiering, så bogligt udfordret elever kan få mere ud af undervisningen.
• Inddragelse af lokalområdets muligheder (by, museum, foreninger, virksomheder og grønne områder).
• Inddragelse af eleverne i planlægningen.
• Anderledes relationer mellem lærere og elever.
• Udeskole kan medvirke til at sætte billeder på abstrakte begreber og uddybe disse, samt skabe en øget omverdensforståelse for den enkelte elev.
• Elevernes trivsel kan forøges gennem forskellige lærings-aktiviteter
• Evidens viser: At undervisning i flere kontekster skaber flere og bedre relationer mellem elever og mellem elever og lærere.